Page 9 - Manó röplabda oktató
P. 9

3.   a bedobás

                                        a pontos bedobás meghatározó az ezt köve-
                                        tő feladást tekintve. Módszertanilag különböző
                                        előre irányuló dobásokkal kezdjük az oktatást,
                                        mint például a falra, kosárlabda palánkra, háló
                                        fölött a társnak. A lényeg az, hogy mindig talál-
                                        junk valami célpontot. Ilyen dobások lehetnek
                                        kétkezes felső- és alsó dobások, egykezes felső
                                        dobások (a dobókarral ellentétes lábuk legyen
                                        elől). Játékos formában végezhetőek különböző
                                        célbadobó versenyek (zsámolyba, palánkra).
                                            A  mozgás  lábmunkáját  tekintve  mély
                                             helyzetben  kapják  el  a  labdát,  majd
                                              eb  ből  a  mély  helyzetből  a  dobással
                                 a bedobás
                                              együtt  történik  a  térdnyújtás.  A  lábbal
                                              egy időben a fej fölötti dobásnál a kar is
                                             dolgozik, a dobás és a labda íve felfelé és
                                           előre irányul a hálóhoz befutott társ hom-
                                        lokát célozva.

       pattintás-érintés

       A  manó  játék  „B”  verziója  ebben  az  egy  elemkapcsolatban  tér  el  jelentősen.  A  játék
       egész  képét  nagyban  meghatározza,  és  magasabb  szintre  emeli.  Mind  technikailag,
       mind a gondolkodás gyorsaságában is nagyobb felkészültséget igényel. Ennek megfe-
       lelően kell gyakorolni.  Nagyon hangsúlyos szerepet kap a lábmunka, ami nélkül nincs
       pontos pattintás és ennek hiányában a pontos kosárérintés sem hajtható végre. A láb-
       munka a már korábban említett módon gyakorolható. A sikerességhez nagyon sokat
       kell gyakorolni a labdapattintást és persze az érintést, valamint ezek kapcsolatát. A lab-
       davezetéses feladatok és ügyességi versenyek segítik a jó technika kialakítását, persze
       specifikusan a fejmagasságból leütött labdákat is gyakorolni kell, először helyből, majd
       egyre nehezedő szituációkban (magának pattintott, társ vagy edző által helyre dobott
       labda, megelőző mozgásból történő végrehajtás stb.). A feladatokat az ügyesség fej-
       lesztése érdekében célszerű mindkét kézzel végrehajtatni a gyermekkel. A kosárérintés
       oktatása már a feladás és a támadás miatt is fontos, így ezt ebben a fejezetben nem
       tárgyaljuk külön, de ami nagyon fontos, hogy a játékos mindig tudja, hogy mi a beját-
       szás pontos célja és helye, és ennek megfelelően játssza be a hálóhoz a labdát. A kettő
       összekapcsolása a már fent említett fokozatosságot igényli, amikor is a helyben történő
       feladatok felől haladunk a mozgásból végrehajtott feladatok felé. Itt is célszerű mindig
       egy adott célra gyakorolni (feladó helye), hiszen így a gyermekek könnyebben és gyor-
       sabban elsajátítják a mozgást és az elméletet is egyben.







                                                       MANÓ RÖPLABDA OKTATÓ FÜZET  9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14