Page 9 - Manó röplabda oktató
P. 9
3. a bedobás
a pontos bedobás meghatározó az ezt köve-
tő feladást tekintve. Módszertanilag különböző
előre irányuló dobásokkal kezdjük az oktatást,
mint például a falra, kosárlabda palánkra, háló
fölött a társnak. A lényeg az, hogy mindig talál-
junk valami célpontot. Ilyen dobások lehetnek
kétkezes felső- és alsó dobások, egykezes felső
dobások (a dobókarral ellentétes lábuk legyen
elől). Játékos formában végezhetőek különböző
célbadobó versenyek (zsámolyba, palánkra).
A mozgás lábmunkáját tekintve mély
helyzetben kapják el a labdát, majd
eb ből a mély helyzetből a dobással
a bedobás
együtt történik a térdnyújtás. A lábbal
egy időben a fej fölötti dobásnál a kar is
dolgozik, a dobás és a labda íve felfelé és
előre irányul a hálóhoz befutott társ hom-
lokát célozva.
pattintás-érintés
A manó játék „B” verziója ebben az egy elemkapcsolatban tér el jelentősen. A játék
egész képét nagyban meghatározza, és magasabb szintre emeli. Mind technikailag,
mind a gondolkodás gyorsaságában is nagyobb felkészültséget igényel. Ennek megfe-
lelően kell gyakorolni. Nagyon hangsúlyos szerepet kap a lábmunka, ami nélkül nincs
pontos pattintás és ennek hiányában a pontos kosárérintés sem hajtható végre. A láb-
munka a már korábban említett módon gyakorolható. A sikerességhez nagyon sokat
kell gyakorolni a labdapattintást és persze az érintést, valamint ezek kapcsolatát. A lab-
davezetéses feladatok és ügyességi versenyek segítik a jó technika kialakítását, persze
specifikusan a fejmagasságból leütött labdákat is gyakorolni kell, először helyből, majd
egyre nehezedő szituációkban (magának pattintott, társ vagy edző által helyre dobott
labda, megelőző mozgásból történő végrehajtás stb.). A feladatokat az ügyesség fej-
lesztése érdekében célszerű mindkét kézzel végrehajtatni a gyermekkel. A kosárérintés
oktatása már a feladás és a támadás miatt is fontos, így ezt ebben a fejezetben nem
tárgyaljuk külön, de ami nagyon fontos, hogy a játékos mindig tudja, hogy mi a beját-
szás pontos célja és helye, és ennek megfelelően játssza be a hálóhoz a labdát. A kettő
összekapcsolása a már fent említett fokozatosságot igényli, amikor is a helyben történő
feladatok felől haladunk a mozgásból végrehajtott feladatok felé. Itt is célszerű mindig
egy adott célra gyakorolni (feladó helye), hiszen így a gyermekek könnyebben és gyor-
sabban elsajátítják a mozgást és az elméletet is egyben.
MANÓ RÖPLABDA OKTATÓ FÜZET 9