Page 7 - Manó röplabda oktató
P. 7

a Manó röpi Módszertani javaslatai



       A  következőkben  részekre  bontva  található  a  játék  menete,  melyekre  okta-
       tás-módszertani ötleteket, javaslatokat mutatunk be.

         1.   a lábmunka

                               az  alapállás  az  első  és  legfontosabb,  amit  a  lábmun-
                               kához el kell sajátítani a gyermekeknek. Ezt az edzőnek/
                               testnevelőnek  be  kell  mutatni,  el  kell  magyarázni,  majd
                               ha már tudják alkalmazni, akkor alapállásban különböző
                               gyakorló feladatokat lehet végeztetni. Játékosabb módon
                               is lehet oktatni, mint például: fogójáték közben ház, „szék-
                               foglalós” játék, stb.
                               ezután következik  az  alapmozgások megismertetése:
                                 futómozgás előre - hátra, oldalazó lépés, után lépés hát-
                                   ra. A fogó játékok, a sor- és váltóversenyek segítik az
                                    alapmozgások szórakoztató elsajátítását. Ezeket to-
                       az alapállás  vább lehet színesíteni különböző szerekkel (bóják,
                                     zsámolyok,  teniszlabdák,  karikák,  fit  labdák,  lufik
                                     stb.). A vonalakon történő mozgások is nagyon jó
                                    rávezetők a játék közben alkalmazott megközelítési
                                  módok gyakorlására (pl.: háló felé előre és hátra moz-
                               gás, nyitásfogadást megelőző mozgások stb.).
       Az alapmozgásokat labdás feladatok közben is lehet gyakorolni, melynek célja a finom
       koordináció  kialakítása.  A  labda  mellett  egyéb  sportszerek  használatával  változato-
       sabbá lehet tenni a gyakorlatokat. A labdaérintés előtt és után különböző mozgásokat
       végeznek  a  gyermekek,  itt  fontos  az  elejétől  felhívni  figyelmet  arra,  hogy  az  érintés,
       elkapás közben biztos pozícióban kell állni. Ezekre kiválóak a bója kerülésével, átlépésé-
       vel végzett gyakorlatok, a karikában végzett lábmunka gyakorlatok, ugrások, valamint a
       létrával végzett egyszerű feladatok, szigorúan a már tanult mozgások felhasználásával
       (futó, oldalazó).
       Ezután nagyon fontos lépés következik a lábmunka oktatásában. Ha az előbbieket
       már mind tudják, következhet a játékban való alkalmazása. A labda játékban tartására
       a nyitásfogadás és a mezőnyvédekezés szolgál. Ez a két játékelem a labda elkapásával
       történik, melynek a leggyorsabb megközelítési módja a futó mozgás (előre, hátra), de
       kezdetben biztonságot nyújt az után lépéssel történő igazodás. Az egymás közötti kom-
       munikáció már itt megjelenik, ezért erre fontos felhívni a gyerekek figyelmét. Nagyon
       jó rávezető feladatok a különböző helyekre dobott labdák megközelítése (alapállásból,
       karika érintés lábbal, bójakerülés, párosan is a felelősségi zónák ismertetésével).
       A  feladásnál  alapvetően  a  futómozgást  kell  használni.  Legfontosabb  a  gyors  meg-
       közelítés  és  a  helyes  pozíció  kialakítása.  Gyorsaság  fejlesztésre  kiváló  a  különböző


                                                       MANÓ RÖPLABDA OKTATÓ FÜZET  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12