Page 7 - Manó röplabda oktató
P. 7
a Manó röpi Módszertani javaslatai
A következőkben részekre bontva található a játék menete, melyekre okta-
tás-módszertani ötleteket, javaslatokat mutatunk be.
1. a lábmunka
az alapállás az első és legfontosabb, amit a lábmun-
kához el kell sajátítani a gyermekeknek. Ezt az edzőnek/
testnevelőnek be kell mutatni, el kell magyarázni, majd
ha már tudják alkalmazni, akkor alapállásban különböző
gyakorló feladatokat lehet végeztetni. Játékosabb módon
is lehet oktatni, mint például: fogójáték közben ház, „szék-
foglalós” játék, stb.
ezután következik az alapmozgások megismertetése:
futómozgás előre - hátra, oldalazó lépés, után lépés hát-
ra. A fogó játékok, a sor- és váltóversenyek segítik az
alapmozgások szórakoztató elsajátítását. Ezeket to-
az alapállás vább lehet színesíteni különböző szerekkel (bóják,
zsámolyok, teniszlabdák, karikák, fit labdák, lufik
stb.). A vonalakon történő mozgások is nagyon jó
rávezetők a játék közben alkalmazott megközelítési
módok gyakorlására (pl.: háló felé előre és hátra moz-
gás, nyitásfogadást megelőző mozgások stb.).
Az alapmozgásokat labdás feladatok közben is lehet gyakorolni, melynek célja a finom
koordináció kialakítása. A labda mellett egyéb sportszerek használatával változato-
sabbá lehet tenni a gyakorlatokat. A labdaérintés előtt és után különböző mozgásokat
végeznek a gyermekek, itt fontos az elejétől felhívni figyelmet arra, hogy az érintés,
elkapás közben biztos pozícióban kell állni. Ezekre kiválóak a bója kerülésével, átlépésé-
vel végzett gyakorlatok, a karikában végzett lábmunka gyakorlatok, ugrások, valamint a
létrával végzett egyszerű feladatok, szigorúan a már tanult mozgások felhasználásával
(futó, oldalazó).
Ezután nagyon fontos lépés következik a lábmunka oktatásában. Ha az előbbieket
már mind tudják, következhet a játékban való alkalmazása. A labda játékban tartására
a nyitásfogadás és a mezőnyvédekezés szolgál. Ez a két játékelem a labda elkapásával
történik, melynek a leggyorsabb megközelítési módja a futó mozgás (előre, hátra), de
kezdetben biztonságot nyújt az után lépéssel történő igazodás. Az egymás közötti kom-
munikáció már itt megjelenik, ezért erre fontos felhívni a gyerekek figyelmét. Nagyon
jó rávezető feladatok a különböző helyekre dobott labdák megközelítése (alapállásból,
karika érintés lábbal, bójakerülés, párosan is a felelősségi zónák ismertetésével).
A feladásnál alapvetően a futómozgást kell használni. Legfontosabb a gyors meg-
közelítés és a helyes pozíció kialakítása. Gyorsaság fejlesztésre kiváló a különböző
MANÓ RÖPLABDA OKTATÓ FÜZET 7