U20 Országos Bajnokság

Játékosokra vonatkozó szabályok:

  • Korosztály: 2004. január 1. és 2008. december 31. között született játékosok, továbbá mérkőzésenként 2 fő 2003-ban született játékos megengedett.
  • Játékosok létszáma: minimum 8, maximum 14 fő.
  • 6 vagy 7 játékos esetén a mérkőzéseket le kell játszania a csapatnak, de sajnos pénzbüntetést kötelesek fizetni.
  • A Libero játékosok száma 14 fő esetén 2 fő, 13 fő esetén 1 vagy 2 fő, 8-12 fő esetén 0, 1 vagy 2 fő. 7 játékos esetén 0 vagy 1 fő, 6 játékos esetén 0 fő.
  • Minden játékos elöl-hátul számozott mezben kell játsszon, a mezszám nem lehet ragasztott, rajzolt, stb.

Rendezési feltételek

    • átékterület nagysága: játékpálya (18m x 9m) + kifutó (osztálytól függően)
    • Hálómagasság fiúknál 243 cm, lányoknál 224 cm
    • Labda:
      I-II. osztályban: MIKASA V200W min. 16 db,

    III-IV. osztályban GALA BV 5591S, min. 16 db (IV. osztályban 1 mérkőzéslabda; bemelegítéshez más típus is megfelel)

    • Mérkőzésrendezéshez szükséges egyéb eszközök: süllyesztett oszlop, magassága 2,55m (IV. osztályban lehetőség szerint süllyesztett) antenna, antennatartó tok, versenyháló, oszlopburkolat (2 m magasságig kötelező), játékvezetői emelvény burkolva (IV. osztályban nem kötelező), jegyzőkönyvvezetői asztal + 2-3 szék, papír alapú jegyzőkönyvtömb, VB-11 állásrendi űrlap, cserepadok, kézi eredményjelző, hálómagasság-mérő, digitális nyomásmérő, pumpa, 25m-es mérőszalag vagy lézeres távmérő, Libero újrakijelölési mellény, digitális hőmérő, digitális fénymérő, internethez csatlakozó tablet vagy laptop, pályavonallal megegyező színű 5cm széles ragasztószalag, piros 5cm széles ragasztószalag

    Mérkőzések:

    • Mérkőzések: 3 vagy 5-csapatos tornákon 3 NYERT játszmáig, 4-csapatos tornán 3 játszmáig.

    Játékmenet

    • A játszma előtt az edző le kell adja a kitöltött és aláírt állásrendi lapot a jegyzőkönyvvezetőnek vagy a II. játékvezetőnek. A játékosok az így megadott rend szerint kell felálljanak a pályán.
    • A labdamenet az I. játékvezető sípszavára alsó vagy felső nyitással indul, és addig tart, amíg a labda talajt ér VAGY valamely csapattag (edző, játékos, stb.) hibát követ el.
    • Az a csapat, amelyik hibát követ el, illetve amelynek pályáján (a határoló vonalakat is beleértve) a labda talajt ér, elveszti a labdamenetet és ellenfele kap egy pontot és megkapja a nyitás jogát.
    • A labdát NEM LEHET megfogni és dobni.
    • A nyitás jogát megszerző csapat minden játékosa az óramutató járásának megfelelően egy pozícióval odébb helyezkedik (kivéve, ha a labdamenet az ő nyitásával indult). Az így I-es pozícióba kerülő játékos végezheti el a következő nyitást. A nyitást a nyitó zónából kell végrehajtani (a nyitó zóna a kifutó alapvonal mögötti része, melyet az oldalvonalak képzeletbeli meghosszabbításai határolnak)
    • Amelyik csapat előbb éri el a 25 pontot legalább 2 pont különbséggel, az a csapat nyeri a játszmát (kivétel az ötödik, döntő játszmát, ott 15 pontot kell elérni, szintén legalább 2 pont különbséggel). Amennyiben 25 (ötödik játszmában 15) pontnál nincs 2 pont különbség, a játszma addig tart, amíg a 2 pont különbség ki nem alakul. Az ekkor vezető csapat nyeri a játszmát.

    Csere:

    • Csere kérése: a cserejátékos játékra készen belép a cserezónába. NEM KELL KARJEL!
    • Egy holtidőben (két labdamenet közötti idő) egyszer lehet cserét kérni, de a cserekérés lehet többszörös (ekkor több cserejátékos kér cserét)
    • Játszmánként 6 szabályos csere kérhető
    • Kivételes csere: csak akkor, ha nincs szabályos cserére lehetőség, a kivételes cserével lecserélt játékos a mérkőzésen nem térhet vissza a pályára

    Pihenőidő:

    • Pihenőidőt csak az edző (hiányában a játékkapitány) kérhet a játékvezetőnél a két kezével „T” betűt formálva
    • A pihenőidő 30 másodpercig tart.
    • A pihenőidő kiadását (játékvezető sípol és két kezével „T” betűt formál) követően mindkét csapat le kell jöjjön a pályáról
    • A pihenőidőt a csapat nem köteles a pályán kívül tölteni, a pihenőidő lejárta előtt a csapat visszatérhet a pályára
    • Egy holtidőben 1 vagy 2 pihenőidő kérhető
    • Egy játszmában legfeljebb 2 pihenőidő kérhető

    Szankciók:

    • Szankcionálni csak az I. játékvezetőnek van joga
    • Fokozatok:

    – figyelmeztetés (sárga lap: egy játékosnak mutatják fel, de a csapatra vonatkozik): Egy mérkőzésen egy csapat egyszer kaphat. Következménye: nincs

    – büntetés (piros lap: egyéni szankció): Egy mérkőzésen egy csapattag (játékos, edző, stb.) egyszer kaphat. Következménye: pont az ellenfélnek és az ellenfél nyit

    – kiállítás (piros és sárga lap egy kézben, egyéni szankció): Egy mérkőzésen egy csapattag (játékos, edző, stb.) egyszer kaphat. Következménye: a kiállított csapattag a büntetőterületen elhelyezett széken kell üljön a játszma végéig, a játékba nem avatkozhat be (még szóban sem!). A kiállított játékost szabályos cserével le kell cserélni (ha nem lehet, az edző kérhet kivételes cserét)

    – kizárás (piros és sárga lap külön kézben, egyéni szankció) Egy mérkőzésen egy csapattag (játékos, edző, stb.) egyszer kaphat. Következménye: a kizárt csapattag el kell hagyja a teljes Versenyterületet (játékterület + Ellenőrző terület) a mérkőzés végéig. A kizárt játékost szabályos cserével le kell cserélni (ha nem lehet, az edző kérhet kivételes cserét)

    • A büntetés, kiállítás, kizárás szankciók pénzbüntetést vonnak magukkal

    Hiányos csapat:

    • Amennyiben a csapat létszáma mérkőzés közben 6 fő alá csökken (szankció, sérülés), a csapat hiányossá válik. Következménye: az eddig megnyert játszmáit és pontjait megtartja, de az ellenfél annyi pontot, illetve játszmát kap, hogy megnyerje a mérkőzést (felkerekítés)

    Ki nem álló csapat:

    • Amennyiben a csapat a mérkőzésre 6-nál kevesebb játékengedéllyel rendelkező sportolóval jelenik meg, ki nem állónak minősül, kivéve a vis major eseteit